Periodontologia

„Przeprowadzone w Polsce badania epidemiologiczne wskazują, że wśród Polaków, w grupie wiekowej 35-44 lata, ponad 16% miało rozpoznane zaawansowane zapalenie przyzębia a jedynie 1 % posiadało zdrowe przyzębie”

Periodontologia jest działem stomatologii zajmującym się profilaktyką i leczeniem tkanek przyzębia. Przyzębie to tkanki otaczające zęby czyli dziąsła i kość.

Aby zbudować stabilny i trwały dom, należy zacząć od solidnie wykonanych fundamentów. Podobna analogia występuje w kompleksowym leczeniu stomatologicznym. Każde leczenie zębów wymaga zdrowych dziąseł. W przypadku choroby dziąseł lub choroby przyzębia żadne leczenie zębów nie będzie trwałe. Wyniki najnowszych badań epidemiologicznych przytoczyliśmy na początku notatki. Ze względu na przewlekły i dyskretny przebieg chorób dziąseł Pacjent nie jest w stanie stwierdzić sam czy występuje u niego choroba. Dlatego tak istotna jest okresowa kontrola, przynajmniej 1 raz w roku, u lekarza specjalisty w tej dziedzinie stomatologii.

Leczenie chorób dziąseł rozpoczynamy od wizyty konsultacyjnej, w trakcie której omawiamy indywidualną sytuację zdrowotną Pacjenta. Wykonane zostaje badanie periodontologiczne, analizujemy zdjęcia rentgenowskie, przygotowujemy indywidualny instruktaż higieny, pomagamy dobrać szczoteczki, pasty i inne środki lecznicze. W przypadku konieczności wdrożenia leczenia, Pacjent kierowany jest na wizytę higienizacyjną do Pani Higienistki.

Wizyta higienizacyjna. Na tej wizycie wykonujemy wybarwienie biofilmu bakteryjnego który jest bezpośrednią, najważniejszą przyczyną stanu zapalnego dziąseł. Motywacja i wspólna praca z Pacjentem z jego własnymi przyrządami higienicznymi to główny element wizyty. Dodatkowo wykonujemy kompleksową higienizację naddziąsłową czyli piaskowanie, usuwanie złogów kamienia nazębnego. Kolejna wizyta to kontrola higienizacyjna u Pani Higienistki.

Kontrola higienizacyjna. Na tej wizycie wspólnie z Pacjentem oceniamy stopień kontroli biofilmu. Zmiana nawyków higienicznych wymaga dużego zaangażowania ze strony Pacjenta. Naturale jest to, że ten proces trwa, dlatego pomagamy Pacjentom osiągnąć stan perfekcji wykorzystując dostępne techniki. Po osiągnięciu idealnej higieny jamy ustnej, Pacjent umawia się na kontrolę do lekarza w celu zaplanowania indywidualnego planu leczenia.

Plan leczenia. Na tej wizycie szczegółowo badamy stan dziąseł i przyzębia. Sprawdzany jest szereg wskaźników które pozwalają zaplanować specjalistyczne leczenie. Zawsze w pierwszej kolejności wykonywane jest leczenie niechirurgiczne które polega na oczyszczeniu poddziąsłowym korzeni wszystkich zębów. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Po okresie regeneracji przyzębia, wykonywane jest ponowne pełne badanie periodontologiczne. W przypadku wyleczenia, Pacjent pozostaje w okresowej kontroli higienizacyjnej. Natomiast w przypadku zaawansowanej choroby przyzębia, planowanie jest leczenie regeneracyjne.

Choroby przyzębia mogą mieć wpływ lub stanowić czynnik ryzyka dla cukrzycy, udaru mózgu, chorób sercowo-naczyniowych, choroby miażdżycowej, chorób nowotworowych, przedwczesnego porodu, niskiej masy urodzinowej oraz szpitalnych zapaleń płuc.

Poniżej przedstawiamy zdjęcia edukacyjne oraz nasze przypadki kliniczne.

Pokrycie recesji dziąsłowej