Implantologia

Leczenie implantami jest jednym z najnowocześniejszych sposobów na uzupełnienie brakującego uzębienia. Jest ono szczególnie wskazane, gdy brakuje pojedynczych zębów, a korony zębów sąsiednich nie wymagają ingerencji stomatologicznej i szkoda byłoby je szlifować, aby wykonać w tym miejscu most.

Diagnostyka implantologiczna oparta jest o tomografię komputerową oraz skan zębów pacjenta. Na tej podstawie dokładnie planujemy położenie implantu w kości, a następnie projektujemy szablon, który podczas zabiegu implantacji pomaga we właściwej preparacji łoża dla implantu w wyznaczonym miejscu. Zwykle cały proces leczenia trwa około 8 miesięcy od wszczepienia implantu do osadzenia na nim korony, wszystko rozłożone jest na cztery wizyty.

Podczas pierwszej wizyty zostaje wszczepiony implant, założone są szwy i zrobione jest kontrolne zdjęcie rentgenowskie, aby upewnić się co do poprawności położenia implantu. Pacjent wewnątrzustnie nie zauważa żadnej różnicy.

Następna wizyta odbywa się po około pół roku, podczas niej odsłaniany jest implant i zakładana śruba gojąca. Jej zadaniem jest wytworzenie kołnierza z dziąsła, który później będzie otaczał łącznik (element łączący implant z koroną). Od teraz w ustach pacjenta pojawi się nowy element.

Podczas trzeciej wizyty, po około trzech tygodniach od poprzedniej, wykonujemy kolejne skany oraz rozpoczynamy wykonanie ostatecznej korony na implancie.

Ostatnia, czwarta wizyta, to oddanie gotowej pracy protetycznej. Odbywa się ona po około tygodniu od skanowania. Wtedy korony są przykręcane bądź cementowane do łączników, a wszystko jest dopasowywane w zgryzie. Pacjent opuszcza gabinet z gotową pracą.

Niekiedy przed implantacją wymagane są dodatkowe zabiegi, które mają na celu przygotować odpowiednio miejsce biorcze dla implantu. Mogą wystąpić dwie sytuacje: niedobór kości bądź zbyt mała ilość dziąsła przyczepionego.

W pierwszym przypadku przed implantacją wykonujemy zabieg augmentacji wyrostka, polegający na wszczepieniu biomateriału w celu zwiększenia wymiarów kości. Zabieg wykonywany jest około pół roku przed wszczepieniem implantu.

Przy niedoborze dziąsła przyczepionego wykonujemy przeszczep tej tkanki pobranej z podniebienia w miejsce, gdzie wszczepiony jest implant. W odróżnieniu od augmentacji, przeszczep jest wykonywany już wtedy, gdy implant jest w kości. W sprzyjających warunkach możliwe jest skrócenie odstępów pomiędzy poszczególnymi etapami. W niektórych przypadkach możliwe jest nawet wykonanie implantu natychmiastowego. Wówczas na tej samej wizycie, na której usuwamy zniszczony ząb jesteśmy w stanie wykonać koronę tymczasową na implancie.